MIELIPITEET
Laiva on kappale maata, jonka lippua se käyttää
Käsitykseni mukaan ei ole järkevää, että Suomi menee mukaan EU:n sotilaalliseen kriisinhallintaoperaatioon EUNAVFOR Atalantaan vuoden 2011 alkupuoliskolla.
Viittaan Alpo Ylitalon kirjoitukseen miinalaiva Pohjanmaasta (Perussuomalainen-lehti 14/2010), ja tuon samaan aiheeseen liittyen esille seuraavaa:

Käsitykseni mukaan ei ole myöskään järkevää, että Suomi menee mukaan EU:n sotilaalliseen kriisinhallintaoperaatioon EUNAVFOR Atalantaan vuoden 2011 alkupuoliskolla. Meillä on riittävästi tekemistä kotivesillämme. Vakavan öljyonnettomuuden sattuessa Suomenlahdella on kaikki käyttökelpoinen kalusto oltava käytettävissä öljyntorjuntaan. Silloin voimme tarvita poikkeuksellisesti suuressa määrin myös Merivoimien kalustoa miinalaiva Pohjanmaa mukaan lukien. Nykyinen käytössä oleva öljyntorjuntakalusto on täysin riittämätön erittäin vakavan öljyturman tapahtuessa.

Suomenlahdella kulkee lähes päivittäin Primorskista (Koivistolta) länteen suuria lähes 250 metriä pitkiä säiliöaluksia, joiden syväys on lähes 15 metriä. Lastina voi olla raakaöljyä yli 100 000 tonnia. Helmikuussa 2007 kreikkalainen Propontis-tankkeri sai pohjakosketuksen Suursaaren länsipuolella. Jälkeenpäin esille tulleen tiedon mukaan kaksoispohjalla varustettu M/t Propontis oli ollut vain kymmenen sentin päässä öljyturmasta. Karilleajossa saatu repeämä löydettiin myöhemmin tarkastuksessa tämän matkan etäisyydeltä öljytankin pohjasta. Alus telakoitiin myöhemmin Hampurissa. Laivalla oli ollut lastina 100 000 tonnia raakaöljyä.

Edesmennyt Helsingin yliopiston merioikeuden dosentti, hallintoneuvos, lakitieteen tohtori Rudolf Beckman kirjoittaa jo 1957 ilmestyneessä kirjassaan Merioikeuden käsikirja sivulla 5 ”Kansainvälisen oikeuden periaatteiden mukaan pidetään vierailla kulkuvesillä olevaa alusta monessa suhteessa sen alueen osana, jonka lippua se käyttää”. Näin ollen miinalaiva Pohjanmaan pidättämät mahdolliset merirosvot astuvat samalla Suomen ”maaperälle”. Muilla valtioilla ei ole mitään pakon omaista tarvetta ottaa heitä vastaan, jos he eivät niin halua. Tällöin mahdolliset vangitut merirosvot kuljetetaan (lentoteitse) tuomittaviksi Suomeen ja se tulee lisäämään huomattavasti valtion oikeus ym. kustannuksia. Tohtori Beckmanin Merioikeuden käsikirja oli merilain oppikirjana Kotkan merenkulkuopistossa 1970-luvulla. Valmistuin sieltä merikapteeniksi vuonna 1976.

Miinalaiva Pohjanmaa on rakennettu pohjoisen olosuhteisiin. Etelässä olosuhteet tulevat olemaan kovat päällystölle, miehistölle ja myös itse alukselle johtuen alueella vallitsevista sääolosuhteista. Luvassa on kosteutta ja kuumuutta ym. Maaliskuussa aurinko nousee keskipäivällä paistamaan jo lähes zeniitissä (suoraan yläpuolella). Kokemuksesta voin kertoa, että olen itse vuonna 1977 purjehtinut niillä vesillä. Edessä ei ole luvassa mitään huvimatkaa. Merirosvous on sinänsä ankarasti tuomittavaa. Suurilla NATO -mailla, ennen kaikkea Yhdysvalloilla ja Iso-Britannialla, on kyllä olemassa tarvittavat ”lääkkeet” asian hoitamiseksi. Siihen ei tarvita pienen Suomen apua edes EU:n lipun alla. Olemme jo nyt pienenä kansana ihan riittävästi mukana eri kriisinhallintatehtävissä.


Jukka Mikkola
merikapteeni
Helsinki

Julkaistu 28.11.2010 klo 08:56